Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου 2013

ΝΑΙ ΣΤΟΝ ΝΕΟ ΤΡΟΠΟ ΕΚΛΟΓΗΣ ΤΩΝ ΔΗΜΑΡΧΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΙΩΝ.

Δυο λόγια για τη συγκεκριμένη μεταρρύθμιση και για τις γενικές πληροφορίες που υπάρχουν μέχρι στιγμής για αυτή ώστε να αντιληφθεί ο αναγνώστης τις αλλαγές που επέρχονται και την σημασία τους.
Σύμφωνα με τις κυβερνητικές εξαγγελίες, στη δημοτική κάλπη θα υπάρχουν πλέον δύο ψηφοδέλτια. Το πρώτο θα περιλαμβάνει όλους τους υποψήφιους δημάρχους, ενώ το δεύτερο όλους τους υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους, με τα ονόματα να ταξινομούνται με αλφαβητική σειρά. Έτσι ο ψηφοφόρος θα ρίχνει στην κάλπη δύο φακέλους. Στον πρώτο θα επιλέγει τον δήμαρχο της αρεσκείας του και στον δεύτερο τους δημοτικούς συμβούλους της προτίμησής του, οι οποίοι θα μπορούν να προέρχονται και από διαφορετικές παρατάξεις.
Η κυβέρνηση προτίθεται να επαναφέρει ως όριο εκλογής από τον πρώτο γύρο το 42%. Έτσι, όποιος υποψήφιος δήμαρχος συγκεντρώνει από την πρώτη Κυριακή 42% θα εκλέγεται. Διαφορετικά η ψηφοφορία θα επαναλαμβάνεται τη δεύτερη Κυριακή μεταξύ των δύο πρώτων. Αντιθέτως, οι δημοτικοί σύμβουλοι θα εκλέγονται από τον πρώτο γύρο με το σύστημα της απλής αναλογικής.
Προϋπόθεση για την εκλογή του υποψηφίου δημάρχου με τον συνδυασμό του θα είναι να συγκεντρώσει κατά την πρώτη Κυριακή τουλάχιστον το 5% του εκλογικού σώματος.
Επίσης πριν από τις εκλογές οι υποψήφιοι δήμαρχοι θα είναι υποχρεωμένοι να δημοσιοποιούν πλήρεις συνδυασμούς, ώστε να γνωρίζουν οι ψηφοφόροι ποιοι θα είναι οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι του κάθε υποψηφίου δημάρχου.
Οι υποψήφιοι θα έχουν δηλώσει εκ των προτέρων τη στήριξή τους σε συγκεκριμένο υποψήφιο δήμαρχο.
Ανεξάρτητοι υποψήφιοι θα γίνονται δεκτοί στο ψηφοδέλτιο εφόσον δηλώνουν ότι διατηρούν την ανεξαρτησία τους συνεργαζόμενοι όμως με συγκεκριμένο υποψήφιο δήμαρχο.
Δημοτικοί σύμβουλοι εκλέγονται οι πρώτοι 27 (για το δικό μας δήμο) σε σταυρούς υποψήφιοι ανεξάρτητα από το ποιον υποψήφιο δήμαρχο έχουν στηρίξει.
Καταργείται η έννοια της συμπολίτευσης και της αντιπολίτευσης στο δημοτικό συμβούλιο.


Ο ρόλος του δημάρχου.
Ενισχύονται οι αρμοδιότητες του δημάρχου προκειμένου να αντιμετωπισθούν προβλήματα στην περίπτωση που έχει απέναντί του ένα μη φιλικό δημοτικό συμβούλιο.
Ενοποιούνται η Οικονομική και η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής σε μια επιτροπή που θα συνεδριάζει υπό τον δήμαρχο.
Αλλάζουν ο Καλλικράτης και ο Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων. 

Η δύναμη στον πολίτη.
Από πολύ παλιά όταν συζητούνταν ακόμα η διαμόρφωση του «Καποδίστρια», είχα διατυπώσει την άποψη ότι πρέπει να αλλάξει γενικότερα το εκλογικό σύστημα και ιδιαίτερα στην τοπική αυτοδιοίκηση. Η κοινωνία μας είναι ώριμη ώστε να μπορεί να κάνει τέτοιου είδους επιλογές και να μην κηδεμονεύεται από κόμματα και παρατάξεις δίνοντας έμφαση στις επιλογές των πολιτών. Να δίνεται η δυνατότητα στον κάθε πολίτη, στον κάθε δημότη, να κάνει μια ελεύθερη επιλογή μέσα από μια λίστα με υποψηφίους δημάρχους και να μην συνδέεται απόλυτα η εκλογή ενός δημοτικού συμβούλου με την παράταξη στην οποία ανήκει. Έτσι ο πολίτης θα αποφασίζει όχι μόνο για την εκλογή του δημάρχου αλλά και για τη σύνθεση του δημοτικού συμβουλίου αφού θα μπορεί να εκλέγει τους αξιότερους χωρίς περιορισμούς μέσα από το ενιαίο ψηφοδέλτιο.


Η περίπτωση του Μανόλη Γλέζου. 
 Όπως ο ίδιος, προ ετών, μου διηγήθηκε, ευνοήθηκε από ένα ανάλογο εκλογικό σύστημα που ίσχυσε στις αρχές της δεκαετίας του 1950. Ο πολίτης μπορούσε να ψηφίσει, εκτός από το κόμμα του και δύο υποψήφιους από άλλα κόμματα. Ο Μανόλης Γλέζος ήταν υποψήφιος βουλευτής της ΕΔΑ αλλά και έγκλειστος θανατοποινίτης στις φυλακές. Αν εκλεγόταν βουλευτής θα έβγαινε από τη φυλακή παίρνοντας χάρη! Το ωραίο δεν είναι ότι εκλέχτηκε αλλά ότι αυτό έγινε κυρίως με ψήφους πολιτών από την συντηρητική παράταξη οι οποία τον κρατούσε φυλακισμένο! Να ποια είναι η δύναμη των πολιτών όταν αφεθούν ακηδεμόνευτοι! Αυτή είναι η αξία ενός δημοκρατικού εκλογικού συστήματος! Να ευνοεί την ανάδειξη των αξίων!

Παρούσα η απλή αναλογική.
Το σύστημα αυτό θα ακολουθεί την απλή αναλογική με συνέπεια ο κάθε δημοτικός σύμβουλος θα εκλέγεται ανάλογα με τις ψήφους που θα πάρει. Κάτι που στο παρελθόν δεν συνέβαινε, μιας και η πλειοψηφούσα παράταξη έβγαζε περισσότερους συμβούλους. Γι’ αυτό βλέπαμε το φαινόμενο, ένας σύμβουλος της αντιπολίτευσης ή άλλων συνδυασμών, να έπαιρνε περισσότερους ψήφους από κάποιον της συμπολίτευσης και να μην εκλεγόταν. Με το σύστημα αυτό, η σειρά κατάταξης θα είναι απόλυτα αντίστοιχη με τις ψήφους που θα έχει λάβει ο καθένας.
 Σταυρός στο δήμαρχο. 
 Μεγάλη καινοτομία εισάγεται με την ενιαία λίστα και την σταυροδοσία στο δήμαρχο. Ο δήμαρχος ψηφίζεται προσωπικά και δεν συναθροίζει απλά τις ψήφους των συμβούλων. Η ψήφος στον σύμβουλο δεν σημαίνει ψήφο και για το δήμαρχο. Τέρμα η έμμεση ψήφος! Ο δήμαρχος θα αξιολογείται προσωπικά από τον πολίτη και με σταυρό προτίμησης! Επιτέλους, η ικανότητα, η συνέπεια, η εμπειρία, το ήθος, η εργατικότητα και η εμπιστοσύνη θα υπερισχύσουν, στην κρίση των πολιτών, της κομματικής υποταγής, των εξαρτύσεων και των στημένων μηχανισμών. Όσο αδυνατίζουν οι μηχανισμοί τόσο θα αυξάνει η δύναμη των πολιτών και της κοινωνίας.
Οι φόβοι που υπάρχουν. 
 Θεωρώ ότι είναι θέματα περισσότερο τεχνικής φύσεως και λιγότερο πολιτικά. Ο φόβος κάποιων ότι δεν θα εκλεγούν επιβεβαιώνει πιο πολύ την αξία του νέου συστήματος και φυσικά δεν πρέπει να μπαίνει στο τραπέζι του διαλόγου. Η πράγματι πολιτική άποψη ότι δεν θα κυβερνηθούν οι δήμοι αν ο δήμαρχος δεν διαθέτει πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο, θεωρώ ότι δεν ευσταθεί αφού με συνεργασίες κυβερνιούνται ολόκληρες χώρες. Γιατί όχι οι δήμοι; Η άποψη ότι θα υπάρξουν δυσκολίες με τα μεγάλα ψηφοδέλτια (σεντόνια) έχει βάση αλλά έχει λύσεις πιθανόν με πολυσέλιδα ψηφοδέλτια η με τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Μια χαρά άλλωστε τα καταφέρνουν σήμερα τα κόμματα με τέτοια ψηφοδέλτια στις εσωτερικές τους διαδικασίες. Επίσης στη δημόσια διαβούλευση που ασφαλώς πρέπει άμεσα να αρχίσει, είναι βέβαιο ότι θα γίνουν αξιόλογες προτάσεις για την επίλυση προβλημάτων που πάντοτε εμφανίζονται σε τέτοιας σημασίας μεταρρυθμίσεις. 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου