Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2020

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΕΞΟΧΩΤΑΤΟ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΥΡΙΟ ΚΥΡΙΑΚΟ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ



ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ

Εξοχώτατε κύριε Πρωθυπουργέ,

Σας καλωσορίζουμε στον Τόπο μας και Τόπο σας, τον Τόπο όπου κατασκευάζεται το μεγαλύτερο έργο που έγινε ποτέ στην Κρήτη.
Ένα έργο, την δημιουργία του οποίου στηρίξαμε, όχι με τοπικιστικά κριτήρια, όχι για ίδιο συμφέρον, αλλά για το συμφέρον της Κρήτης και της Χώρας, θυσιάζοντας προσωπικά και κοινωνικά συμφέροντα και μία μεγάλη αγροτική περιοχή, από τις πιο παραγωγικές και γόνιμες της Κρήτης. Τα μεγάλα έργα απαιτούν, πολλές φορές, θυσίες ανάλογες με την χρησιμότητάς τους.

Τα πράγματα όμως δεν εξελίχτηκαν σύμφωνα με τις προσδοκίες μας, λόγω των παρακάτω αδέξιων ή επιπόλαιων χειρισμών που μόνο εσείς μπορείτε να διορθώσετε ή να αμβλύνετε τις επιπτώσεις των:

1. Το ανάπηρο αεροδρόμιο.
Περιμέναμε λοιπόν να κατασκευαστεί ένα αεροδρόμιο ανάλογο της ιστορίας του Νησιού, των σύγχρονων απαιτήσεων, των οραμάτων του λαού της Κρήτης, ανταγωνιστικό άλλων παρόμοιων έργων άλλων περιοχών της Μεσογείου, της Ευρώπης και του Κόσμου. Ένα έργο που θα μας έκανε υπερήφανους ως Κρητικούς και ως Έλληνες.

Αντί όμως για αυτό, βλέπουμε τελικά να κατασκευάζεται ένα ανάπηρο αεροδρόμιο, λόγω του ακρωτηριασμού του διαδρόμου προς-απογειώσεων κατά 600 μέτρα. Από 3800 μ σε 3200μ. Το παραπάνω έργο έχει υποβαθμιστεί και υποτιμηθεί πριν καν αρχίσει η κατασκευή του, αφού δεν αντιστοιχεί και δεν υπηρετεί ούτε τις προσδοκίες των Κρητικών, ούτε τις μεγάλες ανάγκες του μεγαλύτερου, σε πτήσεις τσάρτερ, αεροδρομίου της Χώρας μας.

Όμως είναι ανεξήγητο και εξαιρετικά περίεργο, να θεωρούν οι κατά καιρούς αρμόδιοι ότι αυτό που έγινε στο μικρό (σε κίνηση) αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, δεν χρειάζεται να γίνει στο μεγάλο αεροδρόμιο Ηρακλείου. Ιδιαίτερα όταν αυτό το αεροδρόμιο αντικαθίσταται με την κατασκευή νέου στο Καστέλλι. Θα κατασκευαστεί λοιπόν το δεύτερο μεγαλύτερο σε συνολική κίνηση και το πρώτο σε τουριστική κίνηση αεροδρόμιο της χώρας και δεν θα έχει υπερατλαντική εμβέλεια. Αυτά τα παράξενα και περίεργα μόνο στη χώρα μας νομίζω ότι συμβαίνουν!

Για τον ίδιο τρόπο, δεν μπορεί να υποστηρίξει πτήσεις cargo, μεταφοράς ευαίσθητων γεωργικών προϊόντων σε μακρινούς προορισμούς, ενώ ευρίσκεται στην καρδιά της μεγαλύτερης περιφέρειας παραγωγής πρώιμων κηπευτικών της χώρας μας, σε αντίθεση με ότι συμβαίνει σε όλες τις ανταγωνίστριες χώρες της Μεσογείου και του Κόσμου. Κενό γράμμα λοιπόν οι πανομοιότυπες ρήσεις των αλληλοδιάδοχων Πρωθυπουργών και αρμόδιων υπουργών: «Η Κρήτη χρειάζεται ένα μεγάλο, σύγχρονο αεροδρόμιο»! ενώ εκ του αποτελέσματος φαίνεται ότι δεν το πίστευαν!

Η προηγούμενη Κυβέρνηση χωρίς καμία εξήγηση άλλαξε το μήκος του διαδρόμου και επομένως την κατηγορία του αεροδρομίου, από παγκοσμίου εμβελείας σε τοπικό. Όλα αυτά, ενώ είναι γνωστό τοις πάσι και ιδίως στους ειδικούς του αρμόδιου Υπουργείου, ότι η διαφορά στο κόστος κατασκευής, θα ήταν μικρότερη του 3 – 4% του συνολικού κόστους! Μία προηγούμενη μάλιστα, προ ΣΥΡΙΖΑ, (άγονη) δημοπράτηση, έγινε με μήκος διαδρόμου 3.800 μ. Είναι το λιγότερο ακατανόητη η υπόσχεση του πρώην υπουργού κ. Σπίρτζη, που δυστυχώς υιοθετείται και από την δική σας κυβέρνηση, ότι: «εάν χρειαστεί στο μέλλον, θα επεκταθεί ο διάδρομος»!
Αντίθετα με ότι συμβαίνει στη Θεσσαλονίκη, εδώ αλλάζουν τα αρχικά σχέδια και μειώνουν το μήκος του διαδρόμου κατά 600 μέτρα! Για να κάνουν, λέει, οικονομία! Άσχετα αν η μείωση του κόστους, με αυτή την επιλογή, είναι λιγότερη από το 4% του συνολικού. Ανεξάρτητα από την αντίδραση των τουριστικού, του επιστημονικού, και επιχειρηματικού κόσμου της Κρήτης. Κόντρα στην κοινή λογική! Θα μεταφερθεί το αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλλι με όλα τα μειονεκτήματά του! Για ποιο λόγο λοιπόν το μεταφέρουμε;

Είναι βέβαιο εξάλλου, ότι η μείωση του μήκους του διαδρόμου, θα μειώσει την ανταγωνιστικότητα του αεροδρομίου και της Κρήτης στον καταμερισμό της τουριστικής κίνησης, από τις πολλά υποσχόμενες αναδυόμενες αγορές της Κίνας, της Ινδίας, της Ν. Αμερικής και της Αφρικής. Η μικρή, κατά 3 - 4%, μείωση του κόστους κατασκευής με το ψαλίδισμα του διαδρόμου, σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογεί μια τόσο μεγάλη αναπηρία.

Σε μια χώρα όπου το 81% των τουριστών μετακινείται αεροπορικώς, είναι τουλάχιστον παράξενο, περίεργο ή ακόμα και ύποπτο να κατασκευάζεται νέο διεθνές αεροδρόμιο που θα δέχεται τον μεγαλύτερο αριθμό πτήσεων τσάρτερ στη Χώρα, χωρίς δυνατότητα παγκόσμιας εμβέλειας!! Άραγε ποια αεροδρόμια χρειάζονται την παγκόσμια εμβέλεια; Μόνο εκείνα των ανταγωνιστικών χωρών ή τα μικρότερα όπως της Θεσσαλονίκης;

Η υπόσχεση των αρμοδίων ότι στο μέλλον μπορεί να γίνει επέκταση του διαδρόμου, μάλλον ανησυχεί παρά καθησυχάζει κανένα. Πρώτον, διότι την παγκόσμια εμβέλεια το αεροδρόμιο Ηρακλείου και κατά μείζονα λόγο το νέο αεροδρόμιο Καστελλίου, δεν θα τη χρειαστεί μελλοντικά, την «χρειάζεται χθες»! Δεύτερον, επειδή γνωρίζουμε καλά ότι η επέκταση ενός μικρού συστήματος δεν δημιουργεί ένα μεγάλο σύστημα, αλλά ένα έκτρωμα! Τρίτον επειδή είναι ολοφάνερο ότι από ποικιλώνυμα συμφέροντα, γίνεται προσπάθεια για τον γενικότερο περιορισμό του ρόλου και των προοπτικών του νέου αεροδρομίου, ως παράγοντα ανάπτυξης και προόδου του τόπου μας!

2. Το ανταποδοτικό τέλος 2% να δοθεί στο δήμο μας που δέχεται όλες τις αρνητικές επιπτώσεις του αεροδρομίου.

Με την ίδια ασυνέπεια και περιφρόνηση προς την τοπική κοινωνία, η απελθούσα κυβέρνηση, αντί να δώσει όλο το ανταποδοτικό τέλος στο θιγόμενο δήμο μας, όπως συνεχώς ζητούσαμε, προσπάθησε να μετατρέψει το ήμισυ τούτου, το 1%, σε εκλογική εύνοια προς το κόμμα της, διαμοιράζοντάς το προς όλους τους δήμους του Νομού Ηρακλείου!

Κύριε Πρωθυπουργέ, το θέμα αυτό έχει αναστατώσει όλη την τοπική κοινωνία που βλέπει να εμπαίζεται χάριν των ψηφοθηρικών πρακτικών κάποιων. Η απαίτησή μας αυτή είναι δίκαιη και αδιαπραγμάτευτη, ζητώντας επιπλέον, το αντίστοιχο ποσό (2%), να εγγράφεται σε ειδικό κωδικό του προϋπολογισμού του δήμου μας, χωρίς προηγούμενη απόφαση του κ Υπουργού. Μας το αποδίδει το κράτος επειδή είναι δίκαιο και πρέπει, χωρίς να απαιτείται η παρεμβολή της καλής ή κακής διάθεσης των αλληλοδιαδόχων υπουργών.

Επιπλέον, δεν έχει κανένας αντίρρηση για την χρηματοδότηση των δήμων του νομού με τα μεγαλύτερα κατά το δυνατόν ποσά, όχι όμως με την αφαίρεση του 50% του ανταποδοτικού τέλους που απαιτούσε διαχρονικά ο δήμος Μινώα, καθώς είναι ο μόνος που υφίσταται όλες τις αρνητικές συνέπειες του έργου.

3. Κατά προτεραιότητα πρόσληψη ντόπιου εργατοϋπαλληλικού προσωπικού.

Αξιότιμε Κύριε Πρωθυπουργέ,

Μία από τις μεγαλύτερες απογοητεύσεις που γνώρισε ο λαός του τόπου μας, είναι η ανυπαρξία έστω και της ελάχιστης αναφοράς στην σύμβαση παραχώρησης, ή σε άλλο επίσημο κείμενο του Κράτους, για την κατά προτεραιότητα πρόσληψη ανέργων νέων του δήμου, τόσο κατά την κατασκευή όσο και κατά την λειτουργία του αεροδρομίου. Παρά τις προηγηθείσες υποσχέσεις, τίποτα στην ουσία δεν έγινε, αλλά αντιθέτως, οι ήδη εργαζόμενοι σήμερα στο εργοτάξιο του έργου, στην συντριπτική πλειοψηφία, είναι ξένοι προς τον τόπο μας. Αυτό το τελευταίο αποτελεί προσβολή και περιφρόνηση προς το λαό μας, ο οποίος έκανε και καλείται να κάνει και άλλες επώδυνες θυσίες για την δημιουργία του έργου.

Αξιότιμε Κύριε Πρωθυπουργέ,
είστε ο μόνος που μπορείτε να δώσετε λύση σε αυτό το επονείδιστο πρόβλημα. Όχι όμως με υποσχέσεις, αλλά με συγκεκριμένες αποφάσεις των αρμοδίων υπουργών της Κυβέρνησής σας. Κυρίως όμως, με τα μετρήσιμα αποτελέσματα που θα έχει η δική σας βούληση για την απαλοιφή αυτής της απρέπειας.

4. Ο Νότιος Οδικός Άξονας και ο Κάθετος Ηράκλειο – Αρκαλοχώρι 

Είναι εξαιρετικά επείγουσα η ολοκλήρωση του ΝΟΑΚ για τη σύνδεση με το αεροδρόμιο όλης της Μεσαράς και του Νότιου Ρεθύμνου, που χωρίς την γρήγορη προσπέλαση θα νιώθουν και πραγματικά θα είναι απομονωμένοι. Το ίδιο συμβαίνει και με όλη την Νοτιοανατολική Κρήτη με επίκεντρο την Ιεράπετρα.

Άμεσα επίσης πρέπει να υλοποιηθεί η μελέτη αναβάθμισης του δρόμου Ηράκλειο –Αρκαλοχώρι σε τετράιχνο με νησίδα ασφαλείας. Από το δρόμο αυτό θα εξυπηρετείται το 70% και πλέον της κίνησης προς το αεροδρόμιο, συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς καυσίμων επί 24ώρου βάσεως. Η τυχόν άρνηση, ολιγωρία ή καθυστέρηση αυτού του έργου, θα προξενήσει εκατόμβες θυμάτων και την ευθύνη θα έχουν αυτοί που έπρεπε να επιληφθούν και δεν το έπραξαν. Δηλαδή οι αρμόδιοι κυβερνητικοί αξιωματούχοι με επικεφαλής τον πρόεδρο της Κυβέρνησης.

Είναι γεγονός ότι οι πολίτες του Ηρακλείου απομακρύνονται γεωγραφικά από το αεροδρόμιο, ενώ με τον υπάρχοντα δρόμο, θα αυξήσουμε εκτός από τον αυτονόητο κίνδυνο για τη ζωή τους και την χρονική απόσταση προσπέλασης με αποτέλεσμα την απογοήτευση και την απαξίωση του έργου.

Τι σημαίνει άραγε η απεμπλοκή των οδών προσπέλασης από τις υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου; Ότι η κατασκευή αυτών των δρόμων παραπέμπεται στις Ελληνικές καλένδες και επομένως το αεροδρόμιο γίνεται ακόμη πιο μικρό, ακόμη πιο μακρινό και πιο αναποτελεσματικό, ως παράγων ανάπτυξης της ευρύτερης αλλά και της τοπικής κοινωνίας που το περιβάλλει;

5. Έργα, Περιβάλλον, Απαλλοτριώσεις, Μετεγκαταστάσεις οικισμών κλπ.

Αξιότιμε Κύριε Πρωθυπουργέ, 

όπως καλύτερα όλων γνωρίζετε, το Κράτος έχει (ή πρέπει να έχει) συνέχεια στο χρόνο. Στο γραφείο σας λοιπόν και στα γραφεία των αρμόδιων υπουργών σας, υπάρχουν όλα τας αιτήματα της κοινωνίας μας, αλλά και δεσμεύσεις του καθ’ ύλη αρμόδιου υπουργείου για την κατασκευή των αναγκαίων έργων και μάλιστα πριν από την ολοκλήρωση του έργου, για την προετοιμασία της ευρύτερης περιοχής του δήμου, ώστε να ενσωματώσει ομαλά ένα τόσο μεγάλο έργο. 
Υπάρχουν επίσης και θα υπάρξουν, επικαιροποιημένα από την παρούσα δημοτική αρχή, στην οποία είμαστε όλοι, όλη η κοινωνία μας, συμπαγείς και αλληλέγγυοι μαζί της, ώστε να πετύχουμε το καλύτερο για μέλλον της Κρήτης και του Τόπου μας.

Όλοι μαζί,  κάνουμε γνωστό στους πάντες, ότι το αεροδρόμιο θέλουμε να γίνει με εμάς, δηλαδή με την συμμετοχή και την παρουσία μας και όχι σαν να μην υπάρχουμε στον τόπο μας! Με σεβασμό και όχι με την περιφρόνηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων μας, όπως άλλωστε συμβαίνει σήμερα σε όλες τις πολιτισμένες χώρες του κόσμου.

6. Το όνομα του αεροδρομίου

Αξιότιμε Κύριε Πρωθυπουργέ,
Ακούγονται πολλά, από πολλούς για το όνομα του υπό κατασκευή αεροδρομίου. Είναι γνωστό επίσης ότι, ενώ παλαιότερα αναφερόμαστε για το αεροδρόμιο της πόλης, σήμερα αντεστράφησαν οι όροι και μιλάμε για την πόλη του αεροδρομίου. Ακριβώς, επειδή γύρω από κάθε νέο αεροδρόμιο αναπτύσσεται μία δυναμική πόλη. Αυτό κατά μείζονα λόγο θα συμβεί στην περιοχή μας όπου το βάρος του αεροδρομίου είναι δυσανάλογα μεγάλο σε σχέση με τον μικρό πληθυσμό του δήμου.

Όμως το όνομα του δήμου, που εξελίσσεται σιγά-σιγά τώρα και ταχύτερα αύριο, με την λειτουργία του αεροδρομίου, σε μία ανοιχτή και δυναμική πόλη, είναι δυσανάλογα βαρύτερο από πολλά αεροδρόμια μαζί.

Το όνομα ΜΙΝΩΣ, ΜΙΝΩΑΣ, ΜΙΝΩΑ, ΜΙΝΩΙΚΗ ΚΛΠ, είναι γνωστό παγκοσμίως περισσότερο ακόμα και από την Ακρόπολη και την Αθήνα, ενώ είναι το μοναδικό που αντιπροσωπεύει και θυμίζει παντού την Κρήτη, κάνοντάς τη διάσημη.

Δεν υπάρχει λοιπόν κανένα άλλο τόσο ταιριαστό και διάσημο για να γίνει όνομα και του αεροδρομίου. ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΜΙΝΩΣ, MINOAN AIRPORT λοιπόν, το πιο επιτυχές, το πιο όμορφο, το πιο διάσημο και το πιο ταιριαστό, τιμή για την Κρήτη και τη Χώρα.
Εξ ίσου βέβαια ταιριαστό και για τον ομώνυμο δήμο μας που θα προβάλλεται σε όλο τον κόσμο.

Υ.Γ Αξιότιμε Κύριε Πρωθυπουργέ,
Παραλλήλως με τα ανωτέρω πολύ σημαντικά, εξελίσσεται σχεδόν αθορύβως θα έλεγα, η μεγάλη επανάσταση της ενεργειακής μετάβασης, στην οποία πιστεύετε και έχετε πάρει σημαντικές πρωτοβουλίες. Ακούγονται όμως τελευταίως κάποιες μεμψιμοιρίες για τις ενεργειακές κοινότητες, που αποτελούν το όχημα για την ενεργειακή δημοκρατία και τη συμμετοχή των πολιτών. Ο όρος θα «ψαλιδίσουμε» τα κίνητρα που παραχωρήθηκαν στις ενεργειακές κοινότητες, υπονομεύει την παραπάνω επανάσταση που μπορεί να βγάλει τη χώρα μας από την μακρόχρονη μιζέρια.

Ως ο προσωρινός πρόεδρος του Δ Σ της πρώτης Ενεργειακής Κοινότητας της Κρήτης, παρακαλώ θερμά, να δείτε προσωπικά το παραπάνω σοβαρό θέμα, που έχει σχέση με την λαϊκή συμμετοχή, την ενεργειακή μετάβαση, την τοπική ανάπτυξη, την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και την καταπολέμηση της ενεργειακής ένδειας.
Αρκαλοχώρι 7.2.2020 

Χαράλαμπος Γιαννόπουλος 





















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου