ΟΡΟΙ ΚΑΙ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΑ ΑΠΟ ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΣΤΕΛΛΙΟΥ
Βεβαίως
και είναι αναφαίρετο δικαίωμα του κάθε πολίτη να έχει άποψη για το παραπάνω
μεγάλο θέμα, να είναι υπέρ ή κατά της
κατασκευής του και να αγωνίζεται για την επικράτηση της γνώμης του.
Ιδιαιτέρως,
αυτοί που δεν θέλουν το έργο θεωρώντας ότι τα μειονεκτήματα είναι πολύ
περισσότερα από τα θετικά, είναι λογικό να μην θέτουν δεύτερους, εναλλακτικούς
στόχους, διότι έτσι πιθανόν να αδυνάτιζε ο κύριος στόχος τους που είναι η
ματαίωση του έργου, ακόμα και αν οι πιθανότητες για κάτι τέτοιο είναι πολύ
μικρές ή μηδαμινές.
Δεν
ισχύει όμως το ίδιο για αυτούς που θέλουν να γίνει το έργο. Τι θέλουν δηλαδή;
Αεροδρόμιο και… «κακό θάνατο» όπως εύστοχα λέει η λαϊκή παροιμία για ανάλογες
περιπτώσεις; «Αεροδρόμιο να ναι και ότι
να ναι»;
Πολύ
περισσότερο όμως η διοίκηση, η ηγεσία του τόπου, ότι και αν πιστεύει, ότι και
αν θέλει, είτε είναι υπέρ είτε κατά του έργου, πρέπει να θέτει εναλλακτικούς
στόχους επιδιώκοντας το καλύτερο δυνατό για τους πολίτες. Τούτο διότι δεν είναι
αυτή που τελικά αποφασίζει για τόσο μεγάλα έργα, δεν έχει την απόλυτη εξουσία και επομένως
πρέπει να επιτύχει το καλύτερο σε κάθε περίπτωση, έχοντας πρώτο, δεύτερο ή
ακόμα και τρίτο εναλλακτικό στόχο.
Επομένως,
με δεδομένο ότι το έργο είναι σε φάση ανάπτυξης, είναι τραγικό να σκεφθεί ο
καθένας ότι κανένα ανταποδοτικό μέτρο, ή ενέργεια μείωσης των αρνητικών
επιπτώσεων δεν έχει επιτευχθεί. Αντιθέτως οι περισσότερες λογικές διεκδικήσεις
του τόπου όχι μόνο δεν έχουν υλοποιηθεί αλλά ούτε καν έχουν τεθεί πειστικά και
δυναμικά.
Αναφέρω
επιγραμματικά τους κύριους όρους και στόχους που έπρεπε να έχει θέσει η
κοινωνία μας, μέσω μίας υπεύθυνης ηγεσίας που θα είχε μελετήσει όλα τα σχετικά
θέματα και θα είχε καταλήξει στην
επιλογή και την επιβολή τους με κάθε θυσία στο Κράτος, που είναι ο επισπεύδων
για την υλοποίηση του έργου:
1. Άμεση εκπόνηση της μελέτης του
χωροταξικού σχεδιασμού του δήμου σύμφωνα με την δέσμευση του ΥΠΕΧΩΔΕ. Επίσης,
κατά άμεση προτεραιότητα εκπόνηση του εθνικού κτηματολογίου για όλη την έκταση
του δήμου.
2. Αυτόματη
απόδοση του ανταποδοτικού τέλους 2% επί του τζίρου του αεροδρομίου, με
εγγραφή του αντίστοιχου ποσού ετησίως και αυτομάτως στα έσοδα του δήμου Μινώα Πεδιάδας, χωρίς προηγούμενες
αποφάσεις των εκάστοτε υπουργών.
3. Άμεση υλοποίηση της προγραμματικής σύμβασης ύψους 5.000.000 ευρώ
μεταξύ του δήμου και του υπουργείου μεταφορών, που έχει ήδη ζητηθεί από τα
δημοτικά συμβούλια των πρώην δήμων. Αφορά την εκπόνηση μελετών και την
κατασκευή μικρών έργων για την προετοιμασία της περιοχής ώστε να αντιμετωπίσει
το σοκ της αστικοποίησης.
4. Εισαγωγή ως βασικού άρθρου στη
σύμβαση παραχώρησης, της υποχρέωσης του
αναδόχου για την πρόσληψη ντόπιου υπαλληλικού και εργατικού προσωπικού στο
αεροδρόμιο. Παραλλήλως, από το Κράτος να
ιδρυθούν εντός του δήμου σχολές ταχύρυθμης εκπαίδευσης ώστε να υπάρξει ικανός
αριθμός ατόμων με ειδικότητες που θα χρειαστούν τόσο στη φάση κατασκευής, όσο
και στη φάση της λειτουργίας του αεροδρομίου.
5.
Κατασκευή, με χρηματοδότηση του κράτους, επισκέψιμου οικολογικού πάρκου με την χλωρίδα
και πανίδα της Κρήτης, στο ύψωμα "Αυλιώτικη Κεφάλα", μετά την ταπείνωση και διαμόρφωσή της, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα για την κατασκευή
του αεροδρομίου.
6. Κατασκευή με χρηματοδότηση του
κράτους όλου του οδικού πλέγματος γύρω από το αεροδρόμιο και ανάμεσα σε όλα τα
χωριά του δήμου, με μεγαλύτερη έμφαση στην Ανατολικώς του Αεροδρομίου περιοχή,
ώστε η επικοινωνία της με τους οδικούς
άξονες και τα υπόλοιπα χωριά να είναι εύκολη και γρήγορη.
7.
Ενίσχυση του ΒΙΟΠΑ Καστελλίου ώστε να αποτελέσει χώρο εγκατάστασης και
δημιουργίας επιχειρήσεων χαμηλής
όχλησης, με έμφαση στις νεοφυείς επιχειρήσεις και τις επιχειρήσεις υψηλής
τεχνολογίας.
8. Ικανοποιητικές αποζημιώσεις στους
ιδιοκτήτες των οποίων οι περιουσίες θα απαλλοτριωθούν. Τιμές αποκατάστασης και
όχι αντικατάστασης.
9. Να υποχρεωθεί ο ανάδοχος ώστε να αναθέσει το αρχιτεκτονικό του έργου του
αερολιμένα σε διεθνές αρχιτεκτονικό γραφείο ή σε αρχιτεκτονικές σχολές της
χώρας μας.
10. Να προβλεφθεί ο τρόπος μεταφοράς
ολόκληρων οικισμών ή κατοικιών που θίγονται σε άλλες πολεοδομημένες περιοχές με
πλήρη κάλυψη της απαιτούμενης δαπάνης.
11. Κατασκευή όλων των μεγάλων έργων
προσπέλασης από Ηράκλειο, Χερσόνησο, Ιεράπετρα,
Μεσαρά κλπ.
12. Κατασκευή ενιαίου βιολογικού
καθαρισμού για όλους τους οικισμούς που περιβάλλουν το αεροδρόμιο.
13. Να ληφθούν όλα τα μέτρα που
επιβάλλονται, εντός και εκτός του χώρου του αεροδρομίου, ώστε αυτό να μπορεί να χαρακτηριστεί «πράσινο
αεροδρόμιο».
14. Επανεγκατάσταση στο δήμο όλων των
υπηρεσιών που απομακρύνθηκαν τα τελευταία χρόνια καθώς και η ίδρυση νέων, όπως
π.χ Πρωτοδικείου, νοσοκομείου, πυροσβεστικής κ.α.
15. Οι προβλεπόμενες εκθεσιακές δραστηριότητες
να γίνουν στο ήδη υπάρχον εκθεσιακό κέντρο Αρκαλοχωρίου, με ανάλογη συμμετοχή
του δήμου και του αναδόχου του έργου.
16. Ολοκλήρωση των ανασκαφών στους
αρχαιολογικούς χώρους της Λύττου, του Μινωικού Ανακτόρου Γαλατά, της Αρκαδίας, του
Προφήτη Ηλία Αρκαλοχωρίου, της Ακρόπολης Σμαρίου κ.α, καθώς και οι οδοί
προσπέλασης προς αυτούς και οι αντίστοιχοι χώροι υποδοχής, για να γίνουν
επισκέψιμοι.
17. Ανέγερση και λειτουργία
αρχαιολογικού μουσείου όπου θα εκτίθενται τα χιλιάδες πολύτιμα αντικείμενα που
έχουν βρεθεί και θα βρεθούν σε όλη την έκταση του πλούσιου σε αρχαιολογικούς
χώρους δήμου μας.
18. Πρόβλεψη για μόνιμη έκπτωση 30 - 50%
επί της αξίας των αεροπορικών εισιτηρίων για όλους τους ταξιδιώτες – δημότες
του δήμου Μινώα Πεδιάδας.
Τέλος, είναι απαράδεκτη τη μείωση
του μήκους του διαδρόμου απογειώσεων στα 3200 μ από τα 3800 μ που είναι το
απαραίτητο μήκος για να έχει το αεροδρόμιο παγκόσμια εμβέλεια. Το γεγονός αυτό, μειώνει την
ανταγωνιστικότητα του αεροδρομίου, δεν επιτρέπει υπερατλαντικές εμπορικές
πτήσεις (cargo)
για εξαγωγές αγροτικών και άλλων προϊόντων σε όλο τον κόσμο, και υπονομεύει την
προσπάθεια της αύξησης του ποιοτικού τουρισμού στο νησί.
Είναι
πλέον φανερό στους περισσότερους κατοίκους του τόπου μας, ότι την πλέον κρίσιμη
περίοδο για το παρόν και ιδίως για το μέλλον, βρέθηκε στην διοίκηση του δήμου
μία ανάξια και ανίκανη διοίκηση, η οποία όχι μόνο δεν μπορεί να λύσει τα
προβλήματα του τόπου, αλλά ούτε καν να τα αντιληφθεί και κατανοήσει.
Για
παράδειγμα, όταν στον δήμο γίνεται το
αεροδρόμιο, το μεγαλύτερο έργο που έγινε ποτέ στην Κρήτη, και δεν έχει γίνει
απολύτως τίποτα για την διασφάλιση των συμφερόντων του τόπου, δεν μπορεί να
θεωρηθεί ως ένα απλό λάθος ή αστοχία, που μπορεί να διορθωθεί αύριο. Αρκεί να
αναλογιστούμε ότι η σύμβαση παραχώρησης του έργου στον ανάδοχο έχει διάρκεια 30
ετών και μέσα σε αυτήν δεν αναγράφεται τίποτα σχεδόν για το δήμο υποδοχής του
έργου!
Μα
πως θα μπορούσαν να κάνουν κάτι θετικό όταν στην κορυφή της υποτιθέμενης
διοίκησης του τόπου υπάρχει Βαβέλ απόψεων και πρακτικών, που συνδυάζονται όμως «αρμονικά» στα πλαίσια της νομής της
εξουσίας και στην άθροιση των ψήφων των εξαπατημένων πολιτών για την συνέχισή
της.
Ένας είναι κατά του έργου, αλλά παίρνοντας ένα
«αξιωματάκι» κατέβασε τα λάβαρα του αγώνα. Ο άλλος διχασμένος, είναι υπέρ και
ταυτοχρόνως κατά του έργου. Ο άλλος είναι μετανιωμένος και ολοφυρόμενος και ο
επικεφαλής είναι υπέρ, αλλά εντελώς χαμηλόφωνα, για να μην ερεθίσει τους πιθανούς
ψηφοφόρους που έχουν άλλη άποψη. Γι αυτό
συνέβη το πρωτοφανές για ανάλογες περιπτώσεις δημιουργίας τόσο μεγάλων έργων. Δεν έγινε ούτε μία συνέλευση των κατοίκων
για να ενημερωθούν και να εκφράσουν τις απόψεις τους. Καμία!
Άκουσα
από κάποιον να μιλά για εννέα χαμένα χρόνια. Του απάντησα ότι τα χαμένα χρόνια
είναι πολύ περισσότερα. Γυρίσαμε πολύ πίσω, τουλάχιστον 30 χρόνια πίσω, χάνοντας
μεγάλες ευκαιρίες ανάπτυξης και εγκαταλείποντας έργα και παρεμβάσεις ωφέλιμες
για τον τόπο που είχαμε δημιουργήσει παλαιότερα.
Όμως οι εξελίξεις στις κοινωνίες δεν είναι
γραμμικές. Ιδιαιτέρως σε περιόδους, όπως η παραπάνω, όπου κάθε πράξη ή
παράλειψη έχει δυσανάλογες επιπτώσεις
στην πορεία του τόπου και μάλιστα για πολλές γενιές στο μέλλον και όχι
για την επόμενη ή μεθεπόμενη τετραετία.
Όπως
ανέφερα ήδη, για τη σύμβαση παραχώρησης ισχύος 30 ετών, δεν χάσαμε χρόνια μόνο
προς το παρελθόν αλλά και προς το μέλλον.
Για τριάντα χρόνια αυτή η σύμβαση δεν μπορεί να αλλάξει, να διορθωθεί
και να περιλάβει όρους προστασίας και ωφέλειας για τον τόπο.
Απομένουν μόνο λίγες ημέρες μέχρι
την τελική κύρωση της σύμβασης παραχώρησης και ελάχιστες εβδομάδες ή μήνες
μέχρι την έναρξη κατασκευής του έργου. Πρέπει, έστω και την τελευταία στιγμή, να υπάρξει άμεση κινητοποίηση για να
υλοποιηθούν όλοι οι παραπάνω στόχοι. Οποιαδήποτε αδιαφορία ή ολιγωρία αποτελεί
προδοσία του Τόπου και των κατοίκων του.