Εκ προοιμίου θέλω να ευχαριστήσω τον υπουργό κ Σπίρτζη για την
πρόσκληση, που δεν μου έστειλε, για να παραβρεθώ στη φιέστα της υπογραφής της
σύμβασης με την εταιρεία ΤΕΡΝΑ και ΣΙΑ. Αν
εμπιστευτήκατε την αποστολή των προσκλήσεων στους δημοτικούς συνεργάτες σας,
μην ενοχληθείτε καθόλου, έχουν ισχυρή προϊστορία σε τέτοιου είδους
απρέπειες.
Ουδέποτε βέβαια κατάλαβα για ποιο λόγο έπρεπε να υπογραφεί εδώ η
σύμβαση. Μήπως για να δείξει την συμμετοχή και αποδοχή των όρων της σύμβασης
από την τοπική κοινωνία; Αν είναι έτσι, πρόκειται για εμπαιγμό, ή υποτίμηση της
νοημοσύνης μας, δεδομένου ότι τίποτα δεν έγινε, πέραν του ανταποδοτικού τέλους
1% που υπέγραψε προ δεκαετίας ο τότε Υπουργός κ Σουφλιάς. Κανένα άλλο αίτημα
της τοπικής κοινωνίας που εκφράστηκε με τις ομόφωνες αποφάσεις των δημοτικών
συμβουλίων των πρώην δήμων έγινε αποδεκτό!
Επομένως, η υπογραφή της σύμβασης παρουσία άφωνων εκπροσώπων της
τοπικής κοινωνίας, συνοδεύεται με την ταπείνωση του τόπου, αφού έγινε σε στενό
κύκλο και με περιφρόνηση του βασικού όρου που είχαμε θέσει, με την έναρξη του
δημόσιου διαλόγου, που ήταν: «το έργο πρέπει να γίνει με εμάς, και όχι με την
αγνόησή μας». Δηλαδή με όρους τέτοιους, που θα διευκόλυναν την κατασκευή του
και συνάμα θα άφηναν ικανοποιημένη την τοπική κοινωνία.
Δυστυχώς, μετά από τριάντα
χρόνια αγώνων για την δημιουργία ενός διεθνούς και παγκόσμιας εμβέλειας
αεροδρομίου στην Κρήτη, με ταυτόχρονη ισόρροπη και αειφόρο ανάπτυξη της
περιοχής μας του το περιβάλλει, βλέπουμε να υλοποιείται ένα μικρό και μίζερο
έργο που δεν αντιστοιχεί στις ανάγκες και τις προοπτικές του νησιού.
Με διάδρομο 3200 μ και όχι 3800 που ήταν ο σχεδιασμός του έργου,
θα αποκτήσουμε ένα περιφερειακό, μικρό αεροδρόμιο, που η εμβέλειά του δεν θα
ξεπερνά τα όρια της Ευρώπης, της Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής! Έτσι
δυστυχώς θα είναι το πρώτο σε πτήσεις τσάρτερ αεροδρόμιο της χώρας μας!
Η αύξηση στο κόστος για την
κατασκευή του έργου με διάδρομο 3.800 μ, θα ήταν μόλις 4% επί του
προϋπολογισμού! Γιατί άραγε δεν έγινε; Η παράγραφος, «μπορεί ο διάδρομος, εφόσον χρειασθεί, να επεκταθεί
στα 3800 μ», είναι άτοπος και απαράδεκτη, αφού είναι δεδομένο ότι είναι
απολύτως αναγκαίος τώρα, άμεσα, χθες θα έλεγα, και όχι για το απώτερο μέλλον!
Μιλάμε για το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Χώρας, που επιπλέον υποδέχεται
πτήσεις από όλο τον Κόσμο. Είχε μεγαλύτερη ανάγκη για αυτά τα χαρακτηριστικά,
το κατά πολύ μικρότερο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης;
Στην υπογραφείσα σύμβαση επιπλέον, δεν αναφέρεται τίποτα για τις
απαιτήσεις του τόπου:
Τίποτα για την υποχρεωτική και με διαφανείς διαδικασίες, πρόσληψη
ντόπιων εργατών και υπαλλήλων στο Αεροδρόμιο. Ήδη τα παλαιοκομματικά λαμόγια «έχουν πιάσει δουλειά», τάζοντας θέσεις
εργασίας σε όλους, δεχόμενοι μάλιστα και αιτήσεις, ως προκαταβολή έναντι των
ψήφων των ταπεινωμένων πολιτών. Τι και αν τα έργα θα αρχίσουν σε ένα χρόνο
και θα είναι άλλος ο δήμαρχος, οι
ψεύτικες υποσχέσεις είναι η προτεραιότητά τους.
Τίποτα για την
μετεγκατάσταση των οικισμών που θίγονται βάναυσα.
Τίποτα για την αποζημίωση
των μεταποιητικών μονάδων που θα κλείσουν λόγω δραστικής μείωσης της δουλειάς
τους.
Τίποτα για την διαμόρφωση,
αξιοποίηση και μεταφορά στο δήμο των εκτάσεων των λόφων που θα ταπεινωθούν. Θα παραμείνουν γκρίζα
νταμάρια, αλλοιώνοντας τον ορίζοντα και προσβάλλοντας την αισθητική μας; Θα
αφήσουν πίσω τους «κρανίου τόπους»; Έχουμε κάνει συγκεκριμένες προτάσεις!
Τίποτα για την
προγραμματική σύμβαση που, οι τρεις πρώην δήμοι, είχαμε υποβάλλει στο αρμόδιο
υπουργείο του κ. Σπίρτζη και οι οποία προέβλεπε παρεμβάσεις και έργα για την προστασία και
προσαρμογή της περιοχής, ώστε να ενσωματώσει ομαλά το σοκ της αστικοποίησης,
από την κατασκευή και λειτουργία του μεγάλου έργου στην περιοχή μας.
Τίποτα από αυτά που
δημοσίως είχε αποδεχθεί και δημοσιεύσει το υπουργείο του κ. Σπίρτζη, για την υλοποίηση έργων
στην ευρύτερη περιοχή και μάλιστα πριν από την κατασκευή του αεροδρομίου. Δεν
έχει συνέχεια το Κράτος ώστε να υλοποιεί τις δεσμεύσεις του;
Τίποτα για τη διασπορά των
εμπορικών ή εκθεσιακών δραστηριοτήτων στην όμορη περιοχή. Το υπάρχον εκθεσιακό
κέντρο Αρκαλοχωρίου πρέπει να καταργηθεί ή να επεκταθεί σε όφελος όλων; Εννοώ
του δήμου αλλά και της εταιρείας του αεροδρομίου. Δεν μπορεί να γίνει μία
αμοιβαίως επωφελής συνεργασία;
Τίποτα για το πάγιο αίτημά
μας για την χαμηλότερη δυνατή ρύπανση της περιοχής, με την υποχρεωτική
υιοθέτηση ενεργειών και διαδικασιών ώστε να λειτουργήσει στον τόπο μας «πράσινο
αεροδρόμιο» και όχι ένα παραδοσιακό αεροδρόμιο του προηγούμενου αιώνα.
Τίποτα για την αύξηση του
ανταποδοτικού τέλους από το 1% στο 2% που ζητούσαμε. Πρέπει εδώ να πω ότι
μάλλον «το λάβατε υπόψη», αφού δώσατε το ζητούμενο επιπλέον 1% στους
γειτονικούς δήμους, λες και αυτοί θα έχουν τις αναπόφευκτες αρνητικές
επιπτώσεις του έργου! Ακούστηκε πραγματικά αστείο το λεχθέν ότι επιτύχατε το
διπλασιασμό των ανταποδοτικών (υπέρ των γειτονικών δήμων)!
Τίποτα συγκεκριμένο για το
χωροταξικό σχέδιο, πλην της σχετικής εξαγγελίας που ακολουθεί άλλες δεκαπέντε
τουλάχιστον όμοιες, που προηγήθηκαν τα περασμένα 16 τουλάχιστον χρόνια.
Τίποτα συγκεκριμένο για τα
προβλήματα με τις απαλλοτριώσεις των ιδιοκτησιών και τον τρόπο επίλυσης του
προβλήματος.
Τίποτα ουσιαστικό για την
αρχιτεκτονική προσαρμογή του κτιρίου του αερολιμένα, ώστε να συνδέεται με τον
πολιτισμό και την ιστορία της Κρήτης και της περιοχής, αντί της μορφής των
τριών αλληλεπικαθήμενων σπιρτόκουτων, που θυμίζει η εικόνα που
δημοσιεύτηκε.
Τέλος, μνημειώδης θα παραμείνει η αγόρευση του τοπικού εκπροσώπου,
που στην ομιλία του αναφέρθηκε « ..στο
στόχο της Δημοτικής Αρχής που δεν είναι άλλος από ένα συγκεκριμένο σχέδιο
διεκδικήσεων και παρεμβάσεων, η αύξηση των θετικών και η μείωση των αρνητικών
επιπτώσεων από την κατασκευή και λειτουργία του νέου αεροδρομίου….»!
Αυτά έλεγε ενώ μπροστά του
υπέγραφαν τη σύμβαση – καταδίκη του τόπου, στην οποία δεν έχει περιληφθεί
τίποτα για την αύξηση των θετικών και μείωση των αρνητικών για τα οποία
υποτίθεται ότι θα κάνει «σχέδια διεκδικήσεων» κατόπιν εορτής! Θλιβερή κατάντια
που την πληρώνει ο τόπος!
Δυστυχώς, θα είναι πολύ δύσκολο, αν όχι αδύνατο, για την επόμενη
δημοτική αρχή να διορθώσει τα εγκληματικά λάθη της παρούσας. Τότε, η εταιρεία του Αεροδρομίου, όπως
ακριβώς κάνει η ομόλογή της στο αεροδρόμιο των Σπάτων, θα απαντά: « δυστυχώς σε
κανένα σημείο της σύμβασης δεν αναφέρεται αυτό που ζητάτε»!
Αγαπητέ Υπουργέ Κύριε Σπίρτζη, η προφανής αδυναμία της παρούσας
δημοτικής αρχής να αντιληφθεί την κρισιμότητα και μοναδικότητα των στιγμών και
να διεκδικήσει αποτελεσματικά τα συμφέροντα του τόπου, δεν απαλλάσσει από την
ευθύνη τους έναντι της Κρήτης και της περιοχής μας, τους Κρατικούς εκπροσώπους
όπως εσείς, αφού τότε, έχετε μεγαλύτερη υποχρέωση να μεριμνήσετε όχι μόνο για
τα συμφέροντα του Κράτους και της εταιρείας, αλλά και για τα τοπικά συμφέροντα.
Αυτό άλλωστε είναι εκείνο που μακροπρόθεσμα συμφέρει όλους. Να υπάρχει αποδοχή,
συμφωνία και ειρηνικές και αμοιβαίως επωφελείς σχέσεις μεταξύ όλων των
εμπλεκομένων.