Πλήρης
αδιαφορία για το Νότο του δήμου
Οι περιοχές της νοτιοανατολικής
Κρήτης αναγνωρίζονται ως κατάλληλες για ανάπτυξη σύνθετων και
ολοκληρωμένων τουριστικών υποδομών σταθερού παραθερισμού. Η περιοχή του
πρώην Δήμου Αρκαλοχωρίου, στην οποία περιλαμβάνεται και ο Τσούτσουρος συγκεντρώνει ένα σύνολο θετικών
χαρακτηριστικών και αποτελεί μια σημαντική δυνατότητα ήπιας τουριστικής
ανάπτυξης.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω και το
γεγονός ότι σε όλη τη νότια παραλία, από τον Κόκκινο Πύργο μέχρι την Ιεράπετρα,
δεν υπήρχε τουριστικό λιμενικό καταφύγιο, ζητήσαμε με επιμονή και πειστικότητα
την κατασκευή του παραπάνω έργου.
Το Κράτος ανταποκρίθηκε στο αίτημά μας
και κατασκεύασε το λιμάνι του Τσούτσουρα, πλην όμως η κατασκευή ήταν ημιτελής
και αφορούσε μόνο την μία από τις δύο λιμενολεκάνες και επιπλέον δεν περιέλαβε τις
κτιριακές και λοιπές υποδομές που προέβλεπε η αρχική μελέτη, με αποτέλεσμα να
μην παρέχονται όλες οι υπηρεσίες που προβλέπονταν για το πλήρες έργο.
Άλλη πολύ σημαντική παρενέργεια ήταν
να προσαμμώνεται το λιμάνι και πολλές φορές να παίρνει τη μορφή γηπέδου,
αποκλείοντας ακόμη και τον ελλιμενισμό μικρών σκαφών.
Ακόμη σημαντικότερη παρενέργεια ήταν
η τεράστια διάβρωση της γειτονικής παραλίας, λόγω της μεγάλης αύξησης της κυματικής
ενέργειας που δεν ελήφθη καμία μέριμνα για την απόσβεσή της, με αποτέλεσμα την
καταστροφή του παραλιακού δρόμου και με σοβαρή απειλή για τις παράκτιες κατοικίες
και καταστήματα καθώς και για την ασφάλεια των διερχομένων.
Το γεγονός αυτό μας ανάγκασε να
κατασκευάσουμε τον παράκτιο τοίχο προστασίας καθώς και τους δύο κάθετους
προβόλους. Το Κράτος μας όμως, αντί να μας επιβραβεύσει για την αυτοθυσία και τους
κόπους που κάναμε για να διορθώσουμε προβλήματα που προέκυψαν από τις δικές του
αμέλειες και αβελτηρίες, με έσυρε ως παράνομο στα δικαστήρια. Ευτυχώς μετά από πολλές
ταλαιπωρίες, έξοδα και αναβολές, το πενταμελές Εφετείο αναγνωρίζοντας το υπέρ επείγον
του έργου που εν τέλει ήταν μονόδρομος, με αθώωσε ομοφώνως.
Εννοείται ότι ο δήμος μας μετά το
2010 και ενώ συρόμουν στα δικαστήρια, για το ανωτέρω και άλλα παρόμοια θέματα
που αφορούσαν την εκτέλεση των καθηκόντων μου ως δημάρχου, υπέρ των συμφερόντων του δήμου και των
δημοτών, παρά τα προβλεπόμενα από το νόμο, δεν εκδήλωσε ούτε καν το ελάχιστο
ενδιαφέρον ή πρόθεση συμπαράστασης. Αυτό το γεγονός με λύπησε και με
προβλημάτισε. Άραγε πόσο χαμηλά μπορούν να πέσουν οι θεσμοί όταν τύχει να τους διοικήσουν μικρόψυχοι άνθρωποι;
Βεβαίως, επειδή το θέμα με αφορούσε
προσωπικώς, δεν θα καταδεχόμουν και δεν
το σκέφθηκα ούτε στιγμή να ζητήσω από τους ανεύθυνους να αποκτήσουν
μεγαλοψυχία, ευαισθησία και σεβασμό στους προκατόχους τους και στον ίδιο το θεσμό που οφείλουν να υπηρετούν
ευόρκως. Ακόμη περισσότερο, ποτέ δεν θα ασκούσα πράξεις κατά του δήμου, για την νομική διεκδίκηση των έννομων
δικαιωμάτων και συμφερόντων μου. Ας είναι καλά οι άνθρωποι!
Επανερχόμενος στο θέμα του λιμανιού
πρέπει να προσθέσω ότι, αμέσως μετά την ημιτελή κατασκευή του, ζητήσαμε δύο
πράγματα: πρώτον την ολοκλήρωση του έργου και δεύτερον την μεταφορά της διοίκησής
του από το υπουργείο Τουρισμού στο δήμο Αρκαλοχωρίου. Τα δύο αυτά θέματα έγιναν
αποδεκτά με την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ το 2010, με αρχικό προϋπολογισμό
1.500.000 ευρώ, και με την αποδοχή του
αιτήματος για την μεταφορά του έργου στο δήμο, μετά την επικαιροποίηση της μελέτης
για τη χερσαία ζώνη που είχε αναλάβει και θα παρέδιδε άμεσα ο ΕΟΤ.
Αυτά όλα επειδή πιστεύαμε και
πιστεύουμε ότι πρόκειται για ένα σημαντικό έργο για τη συνολική ανάπτυξη του
δήμου, ιδιαιτέρως μετά την οριστική απόφαση για την κατασκευή του αεροδρομίου
Καστελλίου και τις θετικές επιπτώσεις που θα έχει στην ανάπτυξη του τουρισμού και
στο Νότο του Νησιού.
Τι έγινε μετά το 2010 που παραδώσαμε
τη διοίκηση του δήμου; Τα ακριβώς αντίθετα: Το έργο της ολοκλήρωσης δεν
διεκδικήθηκε αποτελεσματικά και ματαιώθηκε η κατασκευή του. Ματαιώθηκε η
μεταφορά της διοίκησης του λιμανιού και της
χερσαίας ζώνης στο δήμο, αφού η πρώτη ενέργεια της νέας διοίκησης ήταν να
ζητήσει την ανάληψη της διοίκησης του έργου από τον Ο.Λ Ηρακλείου. Τελευταία
μάλιστα ακούγεται ότι θέλουν να χαρακτηριστεί το έργο ως αλιευτικό αντί για
τουριστικό που είναι σήμερα. Δηλαδή τώρα που απαιτείται όσο ποτέ άλλοτε η
ύπαρξη και λειτουργία τουριστικού λιμένα στον Τσούτσουρο εμείς ζητούμε την
υποβάθμισή του!
Σε ότι αφορά την προστασία της υπόλοιπης
παραλίας του Τσούτσουρα που είναι μεγάλης σημασίας και προτεραιότητας έργο,
θέλω να τονίσω ότι δεν ανήκει στην καλή θέληση του Κράτους, αλλά είναι επείγουσα
υποχρέωσή του αφού εξ αιτίας του παραπάνω έργου έχει σκελετωθεί και πρέπει να
προστατευθεί και να αποκτήσει την προ του έργου μορφή και λειτουργικότητά της.
Έτσι, η εφαρμογή της μελέτης ΡΟΓΚΑΝ
που έγινε για λογαριασμό του Υπουργείου και προβλέπει την ολοκλήρωση του έργου
με την επιπλέον προσθήκη δύο βραχονησίδων παραλλήλως προς την ακτή, πέραν των
άλλων, θα προστατεύσει την παραλία μέχρι τον πρώτο πρόβολο που εμείς έχουμε κατασκευάσει.
Όμως δεν προβλέπει κάποια παρέμβαση για την υπόλοιπη παραλία μέχρι το
Πουργόνερο, κάτι που είναι επίσης επείγον να γίνει.
ΤΕΧΝΗΤΟΣ ΚΟΡΑΛΙΟΓΕΝΗΣ ΥΦΑΛΟΣ |
Είναι λοιπόν απαραίτητο να ανατεθεί μελέτη για
την παραπάνω παρέμβαση, είτε από το Κράτος είτε από το δήμο, με αντικείμενο την
προστασία της παραλίας και την δημιουργία
οικοτόπων για την ενδιαίτηση και τον πολλαπλασιασμό των αλιευμάτων που είναι απολύτως απαραίτητη για το περιβάλλον
και τους αλιείς της περιοχής. Ήδη υπάρχουν προτάσεις από έγκυρους ειδικούς όπως
ο καθηγητής κ. Συνολάκης που πρότεινε την κατασκευή υφάλων παράλληλων προς την
ακτή, οι οποίοι θεωρούνται
περιβαλλοντικά φιλικοί και
αποτελεσματικοί για τους παραπάνω στόχους.
Ελπίζω ότι η νέα δημοτική αρχή θα
αναλάβει τις ευθύνες και τα δικαιώματα (αυτά πάνε μαζί), για την κατασκευή και παραλαβή της διοίκησης των παραπάνω έργων
από το δήμο, καθώς και για άλλα εξίσου σημαντικά έργα, όπως η αποχέτευση, η
ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων, οι οικολογικές διαδρομές κ.α, για τα οποία θα
αναφερθούμε σε επόμενο σημείωμά μας.